Ansamblul Puţului I


Categorie: Altele
Perioada: 1874
Importanta: A
Cod LMI: CS-II-a-A-10962
Adresa: Str. Mureşianu Andrei f.n.
Localitate: oraş ANINA
Judet: Caras-Severin
Regiune: Banat

Ansamblul cuprinde:

Imagini

Ansamblul Puţului I

Imagini de arhiva

Nu exista imagini de arhiva
 

Localizarea aproximativa, la nivel de localitate


Descrieri/Comentarii

DavidC / 15-Jun-2009

1874 – incepe saparea Putului I (limita nordica a zacamantului de carbune) – extractie pe verticala, dotat cu locomobila de 360cp
- 1876 – montarea moletei turnului de extractie
- 1880 – lucrari de zidarie a putului
- 1894 – explozie de praf de carbune datorata unei neglijente umane /43 morti/
- delegatie a minerilor primita de deputatul Jokai Mor , la Budapesta; deputatul isi depune mandatul intrucat nu rezolva doleantele minerilor (pentru romanul Diamantele negre, Jokai Mor pare a fi fost inspirat de zona Anina)
- 1903 – greva generala a minerilor pe durata a 9 saptamani
- 1911 – vizita arhiducelui Salvator
- 1911-1912 – montarea si darea in folosinta a masinii de extractie cu aburi (construita in 1909 – firma Lang, Budapesta)
- 1914 – obiectivele industriale ale StEG sunt supuse comandamentului militar (general Hauser), cu suspendarea drepturilor minerilor
- 1915 – depozitare de dinamita la orizontul 3 (parasit)
- 1920, 7 iunie – catastrofa miniera cu 217 victime, datorata exploziei depozitului de armament initiat in 1915
- 1926 – vizita Regelui Ferdinand si a Reginei Maria; putul primeste denumirea de „Ferdinand”
- 1930-32 – montarea complexului energetic al Putului I, cu putere instalata de 2200cp, cu acumulatori de condens pentru masina de extractie si turbina complexului energetic
- 1938 – vizita Princepelui Mihai
- 1938-1940 – montarea primei statii de pompare a apelor, la orizontul V
- 1940-43 - deschiderea orizontului VI
- 1949 – deschiderea orizontului VII; dotarea cu cablul electric de constructie speciala pentru pozare pe verticala – racordat la statia TRAFO din incinta Putului I; apa evacuata din Putul I- apa industriala folosita pentru spalatoria de carbune si Uzina electrica Anina
- 1950-53 – constructia unei noi statii de pompe la orizontul VII
- 1950 – iluminat si semnalizare electrica la frecventa50Hz, putere instalata 75Kw; ulterior, se realizeaza racordarea la liniile nationale de tensiune electrica – finalizare 1960;
- 1954 – minele intra in administrarea Trustului Minier Banatul, cu sediul la Anina
- 1954 – 1957 - Putul I este trecut in reparatie capitala (9 zone rezidire, pe o suprafata de 319m)
- 1965 – se constituie intreprinderea Miniera Anina
- 1968 – inlocuiri piese centrale la masina cu aburi – fara incetarea activitatii in subteran
- 23.10.1984 – avarie – ruperea cablului de extractie, afectarea constructiei turnului; se inregistreaza 45 accidentati (greseala de manevrare a coliviilor)
- 1985 – se hotaraste deschiderea extractiei de la orizontul VII, cu inlocuirea masinii cu aburi, cu o masina actionata electric; lucrari in Putul I, orizont VII, montare cablu de compensatie si lucrari preliminare pentru orizontul VIII;
- 22.08.1985 – lansarea operatiunii de trecere de la masina cu aburi la masina de extractie actionata electric, cu demontarea moletelor din Turnul Putului si trecerea la noul tronson al Turnului
- 27.08.1985 – finalizarea trecerii lucrarilor pe noua masina; operatiuni ulterioare de inlocuire a tipului de lagare la moletele Turnului
- 1986 – infiintarea Combinatului Minier „Banat” Anina /cu exploatarile miniere Anina, Doman, Cozla, Baia Noua, Sinersig, Mehadia-Bozovici si Lupac/
- 1990 – CMB Anina devine „Sucursala Miniera Banat Anina” (SMBA) subordonata Regiei Autonome a Huilei Petrosani
- 1996 – activitatea de extragere a huilei intra in recesiune
- 1998 – se declara zona defavorizata Anina- Moldova Noua (pe durata a 10 ani)
- 2000, 3 ian – SMB Anina devine SC Miniera Banat S.A Anina
- 2001 – inchiderea definitiva a puturilor V, Uterisch si David – primele lucrari de ecologizare pentru aceste puturi/zone
- 2006 – se hotaraste inchiderea Putului I

Putul I este rambleiat in urmatoarele conditii:
- conservarea in situ a tuturor imobilelor si utilajelor supraterane (de la cota 0 la cota + corespunzatoare inaltimii Turnului cu molete);
- operatiuni de restaurare a cladirilor, conservare a utilajelor (Casa Putului, Masina cu aburi, Casa masinii cu aburi, Vila Putului, Ateliere, Turn de evacuare aburi, Turnul cu molete), cu zona/raza de protecþie legala pentru fiecare obiectiv, intretinere amplasament cu cai de acces – in vederea organizarii unui complex muzeal al civilizatiei carbunelui si fierului in Muntii Banatului.

Text reprodus prin amabilitatea Directiei Judetene pentru Cultura, Culte si Patrimoniul Cultural National Caras-Severin - Copyright(c)